Make Me Strong - Sami Yusuf

Friday, November 4, 2011

Saya Rasa Sakit Hati

macam yang anda baca kat tajuk di atas, saya rasa sangat-sangat sakit hati. Saya sedang tengok tv3 rancangan ala-ala Academy Awards matsaleh yahudi iaitu Anugerah Skrin. Saya rasa sakit hati sebab ada slot artis lelaki dan wanita nyanyi duet. pasangannya ala-ala sejoli la. kenapa saya rasa sakit hati? ini kerana ketiga-tiga pasangan menyanyi dengan penuh romantis. ntahlah saya rasa perkara2 macam nilah yang membuatkan anak remaja kita jadi terlalu asyik masyuk dengan dunia cintan cintun. bila depa dok tengok aksi-aksi romantis, mulalah depa pun nak buat. alasan macam-macamla sebab kasih la, cinta la, sayang la dan macam-macam lagi. masyarakat yang dok tengok pon kata ; ala cinta budak-budak cinta monyet ja. kalau dulu-dulu zaman tok nadak bolehla depa kata macam tuh. tapi zaman laa ni zaman it. depa cinta bukan lagi cinta monyet! tapi dah jadi cinta gorila, cinta gajah atau cinta badak. cinta depa tak mainla pegang-pegang tangan atau nyanyi-nyanyi bawah pokok ka apa, cinta depa cium-cium, raba-raba and pegang-pegang. cinta budak-budak laa nih advance! tak payah la nak buat sex education kat depa. depa siap dah tau position lagi. ish ntahlaa kami pon taktaulah. kiranya macam-macamlah yang depa tau. jadi berbalik dengan isu kenapa saya rasa sakit hati, kadang-kadang saya rasa benda2 kat tv nih macam satu motivasi (yang burukla) untuk budak2 pi dok bercinta. since budak2 nih dah advance, depa takmaulah takjat pegang2 tangan. mestilah nak wat yang lebih dahsat. jadi, dari sini saya boleh kata tv nih bukan pengaruh yang baik tapi ia mempengaruhi masyarakat terutamanya remaja dengan budaya yang tak baik. lebih teruk lagi. jadi pada semua yang dah jadi mak and bapak pantau2lah anak2 anda dengan baik. dan pada anak2 remaja, jangan mudah terpedaya and tertipu dengan apa yang ada kat tv tuh. ada paham? jadi itulah posting terkini saya yang paling sempoi. anyway bubye.

No comments: