Make Me Strong - Sami Yusuf

Monday, December 5, 2011

Menjawab Soalan Tentang Surat Berantai


Assalamualaikum,

Post kali nih adalah untuk menjawab soalan students saya berkenaan surat berantai.

Okaylah, untuk pengetahuan semua sejak saya sekolah menengah, masuk U dan sampai lah bekerja memang banyak jugak saya dapat surat berantai. Tetapi boleh kata 90% daripada semua surat-surat tersebut saya tak forward pon (antaranya sebab kredit takdan dan sebab lama tak bukak email hehehe =D). Alhamdulillah, hidup saya diberi Rahmat sentiasa oleh Allah SubhanahuWataala tapi Rahmat tuh bukanlah disebabkan oleh surat-surat yang saya dah forward tuh. Rahmat tuh disebabkan oleh kasih sayang Allah pada saya jua. Dan mana-mana yang saya tak forward tuh tak pulak bagi kesan negative pada saya walaupon dalam hidup saya nih memang banyak jugak musibah. Tetapi sebenarnya ia bukanlah musibah malahan ujian yang dikurniakan oleh Allah untuk meningkatkan keimanan saya dan untuk menegur saya daripada terus lalai dengan nikmat dunia.

Cuba kita fikir, tidakkah surat itu seolah-olah menghina Allah yang menguasai seluruh alam cakerawala ini dengan menyatakan kalau tak forward akan dapat bala. Takkanlah Tuhan yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang nak bagi bala pada hambaNya dengan hanya kerana tak forward mesej-mesej tersebut? Ada satu ketika saya dapat satu mesej berkenaan Palestine kalau tak salah, sudah agak lama saya tak ingat pasal apa; anyway, saya tetap forward tapi saya delete tang bahagian yang kalau tak di forward dalam masa bla bla bla...kerana bimbang nanti ada orang dok percaya sangat dengan tag "kalau tak forward ...". saya tetap forward bukan kerana takot tapi kerana saya rasa isi/intipati mesej tersebut ada kebaikan. Jadi apalah salahnya kita forward kalau ia dapat memberi ilmu mahupon dakwah pada orang lain.

Maksud saya di sini, janganlah kita terlalu percaya ataupon taksub dengan mesej atau surat berantai. Kerana dibimbangi ia akan merosakkan akidah kita. Bukankah sebarang Rahmat atau Musibah adalah dalam pengetahuan Allah Subhanahuwataala, kita tak tahu tentang semua ini. Seandainya kita diberi Rahmat dan Nikmat dariNya adalah kerana Allah bersifat Ar-Rahman dan Ar-Rahim. Samalah juga kalau kita berhadapan dengan ujian. Bukanlah bala atau musibah tapi kasih sayang sang Pencipta sekelian alam cakerawala ini untuk menjadikan kita hamba yang lebih baik dan beriman.

Surat ataupun mesej berantai tak ada kuasa apa-apa pun dalam hidup kita. Apa sahaja yang terjadi dalam hidup kita adalah dengan kekuasaan Allah jua. Cumanya kita hendaklah menggunakan nikmat akal yang diberikan untuk berfikir dan mencari hikmah disebaliknya.
Jadi pada sesiapa yang dapat mesej-mesej atau surat-surat seperti itu, usahlah takut atau bimbang sesuatu yang buruk akan berlaku kalau kita tak nak forward semua itu. Tidakkah ia menyusahkan kalau dapat mesej macam tuh and at the same time kredit takdak. Takkanlah Allah nak paksa kita topup semata-mata nak dapat Rahmat dari Dia? cuba pikir (eh macam ada hidden agenda kan surat dan mesej berantai ni) Tapi seandainya nak forward mesej-mesej tuh (tak kisahlah via email or mesej ker) buatlah kerana Allah dengan niat nak berkongsi ilmu dan nak berdakwah moga-moga orang lain dapat juga kebaikan. Tapi, padamlah bahagian yang ala-ala macam ugutan tuh. Sebabnya kita mestilah takmau jadi orang yang boleh menyebabkan akidah orang lain rosak kan. Niatkanlah dalam hati sekadar nak berkongsi ilmu atau nak berdakwah (selalunya surat atau pon mesej berantai isinya ala-ala dakwah atau pon doa2 yang baik). Kan berkongsi ilmu tuh satu amalan mulia. Hah kan dapat jugak pahala.

Akhir kalam, tepuk dada, betulkan niat dan padam mana yang tak patut ada.
Bye cau cin cau...

p.s# Naim noor, dah terjawab ke persoalan kamu?
p.s.s# Abdullah thanks for your answer... betol3x tcer setuju ;-D

No comments: