Make Me Strong - Sami Yusuf

Tuesday, November 27, 2012

Bahagia

Assalamualaikum,
Semua orang nak bahagia kan? Saya pon. Apa yang dikatakan bahagia tuh? Entahlah saya pon tak dak jawapan yang jelas dan konkrit. Tapi saya ada interpretasi saya sendiri tentang apa itu bahagia. Iyalah terutama apabila saya melalui semua yang berlaku sekarang  ini.
Saya dah letih menangis. Saya rasa penat tahan perasaan yang macam-macam tuh. Sungguh-sungguh melelahkan fizikal, mental, rohani dan emosi. Apabila saya lihat orang lain senyum, saya pon nak senyum macam tuh. Sebab, saya senyum tanpa rasa. Apabila saya ketawa, ia kerana situasi itu menuntut saya ketawa karang jadi kerang busuk pulak. Bukan kerana rasa lucu. Apabila saya sedih, ia bukan kesedihan tapi satu kemarahan dan ketidak puasan hati. Apabila marah ia bukan kerana saya patut marah, tapi kerana pemberontakan dalam diri. Aaah sungguh rumit nak di jelaskan.  Hanya Allah yang faham.
Jadi, apa sebenarnya bahagia? Pada saya, bahagia itu ialah berasa normal. Iya, normal seperti orang lain. Jangan susah-susah fikir tentang itu. Hanya saya yang faham. Bila saya kata normal, macam mana? Mmm saya nak senyum yang datang dari hati bukan yang senyum dibuat-buat. Saya nak ketawa dengan hati yang ringan dan spontan bukan dengan hati yang kelat dan berat. Memenatkan jer. Saya nak rasa sedih dengan hati yang tabah dan yakin bahawa kesedihan itu juga nikmat. Bukan satu musibah. Malahan satu tanda kasih dan sayang Nya. Saya nak marah kerana Allah bukan kerana benci, geram dan dendam. Saya nak rasa kecewa itu buat saya makin kuat nak mengharungi hidup bukan penuh keluhan dan rintihan. Saya nak sabar dengan penuh syukur. Saya nak, apabila saya pandang emak dan ayah saya rasa tenang. Apabila saya berjumpa dengan sanak saudara saya rasa mesra dan manis. Saya nak apabila saya bersama pelajar-pelajar saya, saya ceria dan bersemangat. Apabila saya melihat kehidupan sekeliling, saya akan kata, Alhamdulillah, cukup sudah apa yang saya miliki.
Biarpon saya akan sendirian hingga akhir hayat, ujian dan dugaan melanda, akan saya harungi tanpa memikirkan apakah keburukan dan kesan yang akan berlaku. Hanya keyakinan dan pasrah pada Ilahi menjadi penyuluh hidup saya. Senang cakap NO WORRIES. Inilah bahagia pada saya. Walaupon tak sempurna inilah yang saya rasa. Semoga Allah memaafkan saya kerana terlalu meminta-minta. Ameen.

3 comments:

matdarts said...

Salam..lama tak singgah sini...terlampau bz dengan kedai...anyway nice picture sebab polaroid...nampak old skool....apa-apa pun abg jan doakan bahagia la ct kat dunia ni dan akhirat....dengan izin ALLAH...AMIN...

tcer_mai said...

Amin. Hehe.

AFTERDARK said...

Bersabarlah Mai.. InsyaAllah suatu masa nanti you akan tahu juga jawapan kepada soalan 'Kenapa' tu.. Teruskan berjihad melawan bisikan syaitan tu..